Vælg kategori: Søg produkt:
 
Indkøbskurven er tom!  
 

Dansk Deutsch English

Læs mere om :
Det mener kunderne

Downloads
Haveterapi

Have-tips

lidt om
Om Bloxbjerg Design

Ringen

Specifikationer


Indkøbskurv
Forside

Info:
Vedr. Cookies
Bestilling
Betaling
Levering koster 50 kr.
Reklamationsret
Fortrydelsesret

Links:
Se Søren Ryge prøve Ringhakken
Se hvordan du drejer Ringen
Andet Hus & Have
Find nærmeste Pakkeshop

Alle priser
er incl. moms

American Express Dankort Diners EuroCard / MasterCard JCB Maestro Q8/lic Visa Visa Electron




Have-tips
> Have-tips

Her er hvad fysioterapeut Christina Artmann skriver om Ringhakken :

"Ved brug af Ringhakken minimeres de fysiske belastninger på især arme og ryg. Haveredskabet har et så skarpt skær, at det kræver minimale kræfter at fjerne ukrudtet. Herved undgås unødig brug af underarmens muskler.
Ringhakken gør det let at komme tæt på blomster mm. uden at skulle indtage foroverbøjede og skæve arbejdsstillinger, hvilket mindsker belastningen på ryggen"

Når sneen er væk og er tiden inde til at skifte sneskovl ud med spade, rive og hakkejern. Det er så tid til at gå igang med havearbejdet.

Den første forårsdag og det kribler i mange for at komme igang, men pas på ! Typisk knokler man hele dagen, og mange vil begynde at mærke lidt trækninger i ryggen allerede ved middagstid. Ofte vil man arbejde videre og tænke: "Det går nok over" eller " Det skal bare arbejdes væk". Næste dag er den helt gal med ryggen og du kan dårligt komme ud af sengen.
Det er vigtigt, at kroppen er klar til at klare have arbejdet, og hvis man kan tage nogle forholdsregler, mindsker man risikoen for at det ender galt med ryggen.



Her er nogle gode råd fra Kiropraktor Iain Hartfield i Otterup, om at komme godt igang i haven :

A : Påklædning
Tag mange lag tøj på. De fleste mennesker tager alt for lidt tøj på, når de starter i haven. Det er trods alt nemet nok at tage et lag af, hvis man begynder at svede for meget.
En "normal april dag" er man passende klædt på, hvis man bruger en undertrøje, en tætsiddende T-shirt der kan opsuge sveden, en sweater og en jakke. Fodtøj skal have mønster i sålen, så man ikke risikerer at skride.
Når man arbejder på knæ, så husk en gammel pude eller andet at ligge på, så man undgår ømhed.

B : Opvarmning
Kroppen er "kold", når man går igang. Kold i den forstand, at der kun er 25 % af legemets blod i musklerne, når man sidder stille, men hvis man løber en tur, så stiger blodmængden i musklerne til 75 %.
Muskler arbejder meget bedre når de er varme, d.v.s blodgennemstrømningen er bedre, ergo er opvarmningen vigtig. Nu er det ikke ligefrem meningen, at man skal lave en times gymnastik før man går i haven, men det er fornuftigt, hvis man går eller cykler en tur først. Helst i rask tempo på omkring 10 - 15 minutter.
Derefter nogle få sidebøjninger, hvor man står med let spredte ben og bøjer overkroppen fra side til side 10 - 20 gange. Man kan også langsomt dreje overkroppen 10 - 20 gange.
Ca. 20 minutter er al den tid det tager, at forebygge skader.

C : Når du bruger trillebøre
Stil dig mellem håndtagende, bøj i knæ og hofter, fat håndtagene, løft ved at rette knæ og hofter ud, samt hold lænden svajet (strit med bagdelen) og læg kroppens vægt fremad.

D : Redskaber
Redskaber skal passe til ens størrelse. En lille person skal have små lette redskaber, en høj person skal have redskaber med lange safter. Undgå at benytte det samme redskab mere end 20 minutter ad gangen.

E : Arbejdet
Når man skal samle udkrudtet op, er det bedst at gøre det ved at samle så meget som muligt i store bunker, så man undgår at bukke sig (helst gå ned i knæ) mere end nødvendigt. Hvis det er buske eller stauder, man skal have flyttet, så husk at løfte med ret ryg, så din lænd holdes svajet.
Trykket i ryggens diskus stiger 15 gange, hvis men er bukket helt fremover uden at lænden holdes svajet. Et pludseligt uventet "ryk", hvor buskens rodnet giver efter, er nok den hyppigste årsag til akut lændehold ifølge min erfaring.
Trætte muskler er noget man forventer når man laver havearbejde. Det er egentlig en rar fornemmelse, når man føler man har ydet noget.
Hvis man respekterer kroppens signaler og advarsler, så bliver man rent faktisk stærkere af at lave havearbejde. Træthed i enhver muskel er en indikation på, at den er ved at blive overbelastet. Dette er kroppens måde at sige " STOP SNART, ellers kan jeg ikke beskytte dig meget længere".
Hvis du alligevel får ONDT i ryggen af havearbejdet, så stop med det samme, istedet for at gøre arbejdet færdigt. Der er altid imorgen eller næste weekend . . .
Gå ind og læg dig evt. med benene opad. Hvis smerterne ikke er taget af efter et par dage, bør du få ryggen undersøgt.
Rygskaden forværres, hvis du venter for længe.
Som nævnt, bliver man faktisk stærkere af at lave havearbejde, når det gøres rigtigt
. Dog er der selvfølgelig stor forskel på hvad den enkelte person kan klare. Mange går rundt med små ubehandlede skavanker i ryggen, og den ekstra belastning havearbejdet er, kan risikere at fremprovokere smerter.
Hvis du er i tvivl om hvad du kan klare, så kontakt din kiroprakter for at få råd og vejledning.

GOD ARBEJDSLYST OG HUSK :

WEEDING WITH PLEASURE !


Bloxbjerg Design  -  Agernæsvej 19  -  5450 Otterup
Tlf.  30 72 86 92  -  E-mail: info@bloxbjerg.dk  -  CVR-nummer: DK27893260